Płatki owsiane

Czy wiesz, że: owies i jego przetwory znajdują się w diecie człowieka od ponad 2 tysięcy lat?! W średniowieczu był podstawą diety Europejczyków.

Wyróżnia się 3 typy płatków owsianych, w zależności od stopnia przetworzenia: błyskawiczne (najbardziej przetworzone), górskie i zwykłe (najmniej przetworzone i zarazem najbardziej wartościowe).

Skład płatków owsianych:

Płatki owsiane charakteryzują się unikatowym składem. W porównaniu z innymi zbożami zawierają mniej węglowodanów, więcej tłuszczu (w którego skład wchodzą głównie nienasycone kwasy tłuszczowe) i białka (o bardzo dobrym składzie aminokwasowym). Owies jest rekordzistą wśród zbóż pod względem zawartości błonnika pokarmowego, zarówno ze względu na ilość jak i jakość. Zawiera go aż 14% (6% – frakcji nierozpuszczalnej, 8% – frakcji rozpuszczalnej). Głównym składnikiem frakcji rozpuszczalnej są beta glukany, którym przypisuje się działanie prozdrowotne na nasz organizm m.in.: obniżają poziom cholesterolu we krwi, pozytywnie działają na odporność naszego organizmu, zmniejszają stężenie cukru we krwi, dają długotrwałe uczucie sytości – zmniejszają chęć na podjadanie, wspomagają leczenie chorób jelit oraz zmniejszają ryzyko zachorowalności na raka jelita grubego. Co poza tym? Są źródłem witamin z grupy B (tiaminy, kwasu pantotenowego oraz folianów). Dostarczają też sporo składników mineralnych m.in.: potas, magnez, żelazo, cynk, mangan, miedź).

Płatki Owsiane Zawartość /100g RWS*%RWS
Wartość energetyczna (kcal) 379200019,0
Białko (g)13,155026,3
Tłuszcz (g)6,52709,3
Węglowodany (g) 67,726026,0
Błonnik (g) 10,1zalecane spożycie 20-40 g / dzień
Potas (mg)362200018,1
Fosfor (mg)41070058,6
Magnez (mg) 13837536,8
Żelazo (mg) 4,251430,4
Cynk (mg) 3,641036,4
Miedź (mg) 0,391139,1
Mangan (mg) 3,632181,5
Tiamina (mg) 0,461,141,8
Foliany (µg)3220016,0
Kwas Pantotenowy (mg) 1,12618,7
β-glukany (g) 2,6-4,6zalecanie spożycie 3 g / dzień



*RWS – Referencyjne Wartości Spożycia (RWS dawniej określane GDA) to typowe ilości składników odżywczych, które powinny być spożywane przez większość osób w ciągu doby.  Ponieważ występuje wiele różnic pomiędzy ludźmi, np. we wzroście, masie ciała i poziomach aktywności, RWS nie stanowią wartości docelowych dla poszczególnych osób, ale poziomy orientacyjne, według których można ocenić udział poszczególnych składników odżywczych na porcję danego produktu (źródło definicji: https://www.pfpz.pl/index/?id=3f7f7794da20d537bf1da2e615ce82e5)

Przepisy z płatkami owsianymi:

2 comments on “Płatki owsiane”

  1. Pingback: Granola Dyniowa |

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *